Jas 8!!!

Onvoorstelbaar en onvoorspelbaar hoe sommige dingen uit de hand kunnen lopen. En dat in de goede zin van het woord. Ik heb nu al 8 jassen gemaakt van borduurwerken. Het begon met mijn eigen jas. Ik wilde een soort lopend reclameblok, een showstopper. En dat is gelukt want als ik mijn jas aan heb krijg ik altijd reacties, dat is iets wat de klanten die mijn jassen besteld hebben kunnen beamen. Af en toe krijg ik daar zelfs nog een update van, zo leuk!

En iedere jas is uniek. De klant zoekt de borduurwerken zelf uit, meestal uit mijn voorraad maar soms heeft de klant zelf 1 of meerdere borduurwerken. Zelf gespaard, zelf geborduurd of het is een familiestuk, geborduurd door oma of een (oud)tante. Daardoor is de jas voor de klant ook heel bijzonder en speciaal. Zo ook jas nummer 8. Daarin zijn veel borduurwerken met honden erop verwerkt waarvan ze er zelf ook een paar had gespaard. De klant van deze jas is gedragsbegeleider voor honden, heel toepasselijk dus. De andere borduurwerken zijn ook heel persoonlijk, een vuurtoren, de schepen en kasteel Haamstede die staan voor de Zeeuwse roots.

Samen met de klant zoeken we een leuke, globale verdeling en daarna ga ik zelf aan de slag. Dat is veel passen en meten om te zorgen dat de afbeeldingen zo mooi mogelijk zichtbaar zijn en op zo’n manier dat ik zo weinig mogelijk hoeft weg te gooien. Dat betekent dat ik een borduurwerk soms in 2 verschillende patroondelen gebruik. In deze jas is dat goed zichtbaar omdat ik van 1 borduurwerk een deel in het voorpand en 2 delen in de kraag heb verwerkt. Zie jij welke delen ik bedoel?

Voor sommige patroondelen gebruik ik geen borduurwerk omdat dat deel dan veel te dik en stijf word. Voor de zakken, de achterkant van de kraag en de nekboord gebruik ik een stevige katoenen stof. Dit is een voordeel met het naaien van de jas maar ook met het dragen. Uiteraard is de jas in het begin nog wat stijf maar door het dragen word de jas vanzelf soepeler. Dat verschil kan ik altijd goed laten zien door mijn eigen jas te laten zien en voelen. Als de klant haar eigen jas past hoor ik vaak: “Dat is een verschil met jouw jas!” Klopt, een nieuw kledingstuk moet zich vaak nog vormen naar je lijf. Kijk maar naar spijkerbroeken, die zitten ook naar verloop van tijd steeds fijner en soepeler.

De dame voor wie ik deze jas maakte heeft wat langere armen dus kon ik de mouwen daarop aanpassen door ze iets langer maken en heeft ze voor de voeringsstof haar lievelingskleur paars kunnen kiezen. Een echte maatwerk jas dus.

 

Het belangrijkste voor mij is toch wel dat de klant blij en tevreden is met het resultaat. Daarom hou ik tijdens het naaiproces de klant ook op de hoogte door af en toe een foto te sturen. Ik weet inmiddels dat dat heel erg gewaardeerd word. Zo ook bij deze jas en de klant kan niet wachten om de jas in ontvangst te komen nemen maar helaas gooide Corona alle plannen in de war en duurde het een paar weken langer voor ze de jas kon komen ophalen. Gelukkig ben ik nu weer helemaal hersteld en heeft de klant de jas op kunnen halen.

 

En blij dat ze met de jas is! En daar gaat het mij om, tevreden klanten, die geven je energie én bevelen je aan bij anderen.

Heb je ook interesse in een jas op maat van borduurwerken dan mag je me altijd een mailtje sturen.

1 antwoord
  1. Susan van der Beek
    Susan van der Beek zegt:

    Ha Esther, heel mooi om het maakproces nog eens in woord en beeld voorbij te zien komen. Ik ben echt ontzettend blij met mijn prachtige jas. Gisteren was het een druilerige dag, dus daar wilde ik ‘m niet aan blootstellen, maar ik kan echt niet wachten om hem te gaan dragen! Hartelijke groet, Susan.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *